Головна | Реєстрація | Вхід | RSSВівторок, 07.01.2025, 05:33

Конельськопопівська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів

Форма входу
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 75
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Біологія та хімія » Матеріали до уроків

Функції білків
[ Викачати з сервера (50.0 Kb) ] 11.11.2014, 11:35

 

Тема. Біологічне значення білків.

Мета: розглянути основні функції білків; вивчити особливості будови, механізм дії ферментів; розвивати навички спостереження, роботи з мікроскопом; виховувати науковий світогляд.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.

Тестова перевірка знань

Вибрати правильну відповідь:

  1. Сполука – мономер білка: а)глюкоза; б)амінокислота; в) гліцерол; г)нуклеотид.
  2. Хімічний зв'язок, за допомогою якого амінокислоти з’єднані в молекулі білка –  це: а)водневий; б)пептидний; в)дисульфід ний; г)йонний.
  3. Первинна структура білка – це: а)ланцюг залишків амінокислот, розташованих у певній послідовності; б)ланцюг залишків амінокислот, розташованих у будь – якій послідовності; в)спіраль; г)глобула.
  4. Глікопртеїди – це складні молекули, до складу яких входять: а)вуглеводи; б)метали; в)жири; г)білки.
  5. Молекули, що утворилися внаслідок поєднання від 10 до 50 амінокислот, називають: а)поліпептиди; б)олігопептиди; в)дипептиди; г)білки.
  6. Хімічний зв’язок, яким стабілізується вторинна с а)водневий; б)пептидний; в)дисульфід ний; г)йонний.

Встановити відповідність:

7.

А. Замінні

Б. Незамінні

В. Карбоксильна група

Г. Аміногрупа

Д. Радикал

1. Визначає лужні властивості амінокислот.

2. Визначає кислотні властивості амінокислоти.

3. Частинка, за якою амінокислоти відрізняються одна від одної.

4. Амінокислоти, які синтезуються в організмі тварин.

5. Амінокислоти, які мають надходити в організм з їжею.

 

8.

А. Адаптація

Б. Денатурація

В. Ренатурація

Г. Деструкція

1. Процес розгортання білкової молекули без порушення первинної структури.

2. Необоротний процес руйнування первинної структури білка.

3.Відновлення нормального стану білка після припинення дії негативного чинника.

 Учитель показує правильні відповіді і учні здійснюють взаємоперевірку. Обговорюють і виправляють помилки.

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Ми пригадали з вами будову та властивості білків і підійшли до розгляду питання про їхнє біологічне значення. Сьогодні на уроці ми маємо знайти відповідь на запитання: Чому життя – це існування білкових тіл?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вивчаючи зоологію та біологію людини, ви зустрічалися із назвами білків, які виконували певні функції в організмі. Сьогодні ми пригадаємо та розширимо ці знання, а результати нашої роботи занесемо до таблиці. (Під час заповнення таблиці використовуються такі форми роботи як розповідь учителя, робота з підручником)

Функції білків

Характеристика

Приклади білків

Структурна (будівельна)

Основний будівельний матеріал клітини

Колаген (хрящі, сухожилки)

Еластин (зв’язки)

Осеїн (кістки)

Кератин (нігті, пір’я )

Скорочувальна (рухова)

Усі види рухів здійснюються особливими видами скорочувальних білків

Актин і міозин (м’язи)

Тубулін (війки, джгутики)

Захисна

Білки – антитіла здатні розпізнавати і знищувати хвороботворні мікроорганізми. Білкові фактори згортання крові захищають організм від крововтрат.

Імуноглобуліни (антитіла)

Фібриноген, тромбопластин, тромбін (згортання крові)

Регуляторна

Поряд із нервовою системою гормони білкової природи керують роботою організму.

Гормони

  Транспортна

 

Транспортні білки крові переносять кисень та вуглекислий газ.

Гемоглобін

Енергетична

При окиснені 1г білка вивільняється 17,2кДж енергії

 

Запасаюча

 

Запасання поживних речовин

Альбумін

Сигнальна

Деякі білки клітинних мембран здійснюють прийом сигналів і передачу їх всередину клітини.

Рецептори

Каталітична

Забезпечують перебіг хімічних реакцій у клітині за низьких температур, невисокого тиску і дуже малих концентрацій.

 

Ферменти

 

 

 Що ж таке фермент?

Розповідь учителя.

В 1941р. король Данії Христіан Х вручав відомому біохімікові Линдерстрем – Лангувищу наукову нагороду за дослідження білків і ферментів. Король попрохав вченого пояснити йому і присутнім, що таке ферменти. Вчений розповів таку історію.

Вмирав старий араб. Все його багатство складалося з 17 чарівних білих верблюдів. Він зібрав своїх синів і оголосив їм своє останнє бажання: «Мій старший син повинен одержати після моєї смерті половину верблюдів. Середньому синові я заповідаю третину всіх верблюдів. Але і мій молодший син повинен одержати свою частину – одну девяту череди». Поховавши батька, три брати почали ділити верблюдів. Але виконати бажання старого вони не могли: неможливо було поділити 17 верблюдів ні навпіл, ні на три частини, ні на девять. Та тут через пустелю проходив дервіш. Бідний, як всі вчені, він вів худого чорного верблюда. Брати звернулись до нього за допомогою. І дервіш сказав: «Виконати бажання вашого батька дуже просто. Я дарую вам свого верблюда, а ви спробуйте розділити спадок». У братів виявилося 18 верблюдів і все вирішилося. Старший син одержав половину – 9 верблюдів, середній – третину череди – 6, а молодший – 2 верблюди. Але 9, 6 і 2 в сумі дають 17, і після розподілу залишився зайвий верблюд – чорний верблюд вченого. І дервіш сказав: «Віддайте мені мого верблюда за те, що я допоміг вам розділити спадок».

«Ось цей чорний верблюд, - закінчив розповідь Линдерстрем – Ланг,- і схожий на фермент. Він зробив можливим цей процес, який без нього був би неможливим, а сам залишився без змін».

Бесіда:

  • Які вам відомі шляхи прискорення хімічних реакцій? (подрібнення, перемішування, підвищення температури та ін)
  • Чому використання ферментів є для клітини єдиним шляхом прискорення хімічних реакцій? (бо у клітині не можна збільшити температуру чи тиск)
  • Як ви гадаєте, якими повинні бути ферменти за ефективнісю? (високоефективні) (Дійсно, одна молекула каталази за 1сек розкладає 100тис молекул пероксиду гідрогену. Це далеко не рекорд серед ферментів. Холістераза з електричного органа ската має активність 1млн реакцій за 1сек!)
  • Яка ще ознака повинна бути у ферментів, якщо врахувати, що вони білки? (чутливість до зміни температури та наявності певних агресивних речовин)
  • Еміль Фішер сказав, що фермент підходить до субстрату, як ключ до замка. Як це можна розуміти? (специфічність дії)

 

Розповідь учителя.

Будова ферменту, поняття про активний центр.

 

 

 

 

 

 

ІУ. Закріплення вивченого матеріалу.

Виконання лабораторної роботи

 

 

 

 

 

Категорія: Матеріали до уроків | Додав: Миколайович
Переглядів: 1490 | Завантажень: 29 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
ГОЛОВНЕ МЕНЮ
Категорії розділу
Матеріали до уроків [10]

Copyright MyCorp © 2025
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz